How Do You Do 2012 in Gent: hands-on sessies en inspirerende ontmoetingen

Monday, 12 November, 2012 - 13:45

How Do You Do 2012 was een internationale bijeenkomst voor en met makers uit de digitale creatieve- en culturele sector. Kunstenaars, game developers, cross-over onderzoekers en allerlei andere digitale helden (20 uit België, 20 uit Nederland en 4 internationaal) kwamen bij elkaar om ideëen en tips over de ontwikkeling van hun projecten te delen.

Vind How Do You Do 2012 ook op:

 

HDYD 2012

Virtueel Platform organiseerde op 8 november in samenwerking met het departement CSJM en andere Vlaamse partners de tweede editie van How Do You Do tijdens de Creative Media Days in Gent in België.

Waar bij festivals en symposia de focus vaak op eindresultaten en producten ligt, staat bij How Do You Do het maakproces centraal. Waar liggen struikelblokken, en wat zijn belangrijke lessen voor toekomstige projecten? Hier een impressie van een geslaagde en enorm inspirerende dag.

Hands-on sessies

Voor de Nederlandse sprekers en bezoekers, begint How Do You Do 2012 al vroeg in de bus die vanuit Amsterdam richting Gent vertrekt. Tijdens de reis krijgen medereizigers alvast een voorproefje van enkele sprekers die hun werk tijdens de 'busekucha' presenteren. Ook bezoekers die aan interessante projecten werken geven een presentatie.

Over de grens stroomt het ICC gebouw in Gent vol, waar andere onderdelen van de Creative Media Days al volop aan de gang zijn. In de How Do You Do hal staan tien grote tafels verspreid opgesteld, met elk een eigen thema als gaming, transmedia & video, creative software, future business en art.

4645

How Do You Do 2012 wordt gepresenteerd door Tijs Vastesaeger. Er staat veel op het programma: 40 digitale helden en 60 sessies van elk 30 minuten. Bezoekers schuiven aan bij Matt Cottam, ontwerper van het Google Chrome Web Lab, Webby Award winnares Lotte Meijer, of bij transmediamaker Peter de Maegd. De sfeer is heel open. Bezoekers gaan in discussie met de sprekers, en onderling worden tips, adviezen en contactgegevens uitgewisseld.

Open Source en Fresh Perspectives

Rondom de tafel van Matt Cottam is het druk. Zijn bureau Tellart werd gevraagd om voor Google een lab te maken met experimenten die de kracht van het web laten zien. Cottam legt uit: "Bij Tellart vinden we het belangrijk om te laten zien dat digitale middelen zijn ingebed zijn in dagelijkse objecten en steden. Het Google Chrome Web Lab laat je experimenteren met belangrijke principes van het web."

Matt Cottam vertelt over de ontwikkeling, en hoe sommige beperkingen het ontwerp van de vijf experimenten hebben bepaald. Zo kun je een foto van jezelf door een robot laten tekenen in het zand. Wanneer met papier was gewerkt zou het Science Museum in London, waar de fysieke machines staan, al snel zijn volgeraakt.

Andere beslissingen die Tellart moest maken zijn bepaald door privacykwesties. De experimenten moesten zo anoniem mogelijk kunnen worden uitgevoerd door het publiek. Matt eindigt zijn sessie door aan te kondigen dat alle experimenten open source beschikbaar worden. Het publiek reageert enthousiast.

4649

Jim McKelvey is ontwikkelaar van Square, een mobiele betaalterminal voor de iPhone waarmee je overal met je creditkaart kunt betalen. De kracht van de toepassing ligt volgens McCelvey in het feit dat ze eerlijk en transparant zijn in wat ze bieden, in tegenstelling tot creditcardbedrijven die vaak onduidelijk zijn over hun bedrijfsvoering.

Een tafel verderop geeft Pieter Colpaeart uitleg over de Open Knowledge Foundation in België. Colpaert benadrukt dat iedereen die open source werkt, altijd al zijn stappen moet documenteren. Uiteindelijk kost dit vaak meer tijd dan het programmeren zelf, maar op deze manier kunnen anderen van jouw werk leren.

Aan tafel ontstaat een felle discussie over open data. Wat zijn de beweegredenen voor overheden of private bedrijven om hun informatie wel of niet toegankelijk te maken? Er worden veel vergelijkingen gemaakt tussen Nederland en Vlaanderen, en de discussie levert interessante perspectieven op.

4648

 

Het publiek bepaalt

Bij veel projecten die worden gepresenteert speelt het publiek een belangrijke rol. Aan de transmedia tafel wordt door Pieter Baert van Prophets verteld over De Vragende Partij, een initiatief tijdens de Vlaamse gemeenteraadsverkiezingen om de rollen om te draaien. Het publiek bepaalde de agenda van de campagne door vragen aan politici te stellen. Pieter Baert legt uit dat burgers die zich normaal gesproken niet met politiek bemoeien, door het initiatief echt betrokken raakten.

Aan de 'mobile' tafel geeft Geert Vermeire uitleg over NoTours, een platform om audiotours te maken, die je nu eens niet van A naar B brengen, maar waar door bewoners zelf geluid en muziek aan locaties wordt gekoppeld zonder een vastgestelde route. Het hangt van de keuze van het publiek af wat men tijdens een wandeling tegenkomt.

Tijdens de laatste sessie vertelt Duncan Speakman aan dezelfde tafel over zijn Subtlemobs. Hij maakt heel subtiele filmische ervaringen, door een publiek met koptelefoons en een soundtrack door een stad te laten bewegen. Het publiek creëert zelf de performance. Wanneer Duncan Speakman de mp3 tracks per e-mail naar de deelnemers verzend, geeft hij de controle uit handen. Het is dan aan het publiek - die al dan niet naar de afgesproken locatie komt - of een performance ontstaat en slaagt. Dat levert interessante taferelen op.

4650

 

Aan het einde van de middag wordt er tijdens de borrel flink nagepraat over de geslaagde dag. How Do You Do 2012 leverde interessante grensoverschrijdende ontmoetingen op, er werd kennis uitgewisseld en plannen voor de toekomst gemaakt. In de bus terug naar Nederland kijkt men al uit naar een volgende editie.

Tijdens de dag werd over een aantal sessies geblogd op howdoyoudo.creativemediadays.be (kijke onder speakers). Op deze site vind je meer informatie over het programma en de sprekers van How Do You Do 2012.

 

4651